Contact

Team boven titel: werken met een skills-matrix in post

skills-matrix
In de mediawereld wemelt het van de titels. Creative producer, content lead, story editor. Maar vaak zeggen die woorden weinig over wat iemand daadwerkelijk kan. In postproductie draait het uiteindelijk niet om een label, maar om de vaardigheden die iemand meebrengt naar de montagekamer.

Wat een skills-matrix zichtbaar maakt

Een skills-matrix is een overzicht van de competenties binnen een team. Voor postproductie kijk ik bijvoorbeeld naar organiseren, storytelling, audio-gevoel, kleur- en beeldgevoel en het slim inzetten van nieuwe tools. Door iedereen langs die assen te leggen, ontstaat een eerlijker beeld dan wanneer je alleen naar titels of ervaring in jaren kijkt.

Meer dan alleen teams samenstellen

Wat ik interessant vind, is hoe breed je zo’n matrix kunt inzetten. Bij het samenstellen van een team zie je meteen of er te veel van hetzelfde is of juist cruciale vaardigheden ontbreken. Het is ook een uitstekend startpunt voor opleiding. Als blijkt dat niemand sterk scoort op audio, dan weet je waar een training zinvol is. En misschien nog wel het meest verfrissend: het helpt om tarieven eerlijker te maken. Je kijkt niet meer naar junior of senior als label, maar naar aantoonbare waarde.

Hoe ik dit gebruik in projecten

In de praktijk maak ik vaak eerst een overzicht van het team in de matrix. Zo zie ik bijvoorbeeld twee sterke storytellers, maar nauwelijks iemand die gevoel heeft voor project organisatie. Dat geeft mij direct keuzes: haal ik iemand erbij die dat gat opvult, of begeleid ik een teamlid zodat hij of zij zich daarin ontwikkelt? Hetzelfde werkt bij freelancers. Door hun skills zichtbaar te maken kan ik beter uitleggen waarom een bepaald tarief passend is. Het gesprek gaat dan niet meer over leeftijd of titel, maar over waarde toevoegen aan het project.

Voorbij labels kijken

Ik ben ervan overtuigd dat functietitels steeds minder gewicht krijgen in ons vak. Vaardigheden daarentegen blijven leidend, juist nu AI en nieuwe software het speelveld voortdurend veranderen. Een skills-matrix helpt me voorbij de labels te kijken en te zien wie wat echt kan, waar groeimogelijkhedskilen liggen en hoe ik een team het best kan inzetten. Het is een praktische tool die projecten soepeler maakt, opleiden gerichter en tariefgesprekken eerlijker.


(Lees ook: Functietitels in de mediawereld verliezen hun kracht en Verwarrend jargon in de mediawereld.)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.