WIE IS JEROEN SMOLDERS?

Freelancer: Jeroen Smolders. Creative, regisseur & video-editor

HI! IK BEN JEROEN SMOLDERS.

Allround mediamaker met meer dan 15 jaar ervaring.

Ik mix creativiteit met (technologische) innovatie om doeltreffend content te creëren die maximale impact in de beoogde doelgroep weet te behalen.

Expert in long-form video en online distributie, vooral bekend van mijn succes bij StukTV op YouTube met miljarden views en vele awards. Ik kijk ernaar uit om mijn kennis te delen en samen jouw content naar het maximale resultaat te sturen.

TEVREDEN OPDRACHTGEVERS
WAT IK BELANGRIJK VIND

. ENTERTAINEN . innoveren . INSPIREREN .

Jeroen Smolders | USA | Zion National Park

Met meer dan 15 jaar ervaring in het bedenken, produceren en distribueren van (online) content, heb ik mijn vaardigheden ingezet voor diverse werkgevers, van kleine start-ups tot grote mediabedrijven. Met de opkomst van nieuwe platformen zoals YouTube, Instagram, Tiktok en streamingsdiensten is er volgens mij altijd één gemeenschappelijke deler: kwalitatieve en effectieve content. Mijn missie is om zoveel mogelijk mensen te entertainen met creatieve content creaties.

Ik ben gepassioneerd en kleurrijk, recht door zee en tegelijkertijd uiterst nauwkeurig en punctueel. Ik leid projecten van elke omvang het gewenste resultaat en streef zoveel mogelijk naar perfectie. Kwaliteit staat bij mij hoog in het vaandel, en ik waardeer loyaliteit en gedreven inzet.

Naast mijn werk houd ik van muziek & films. Tja, mijn persoonlijke interesses zijn verweven met de dagelijkse bezigheden: ik heb dan ook het leukste werk wat er bestaat.

Ohja, ik probeer ook wat sportiever door het leven te gaan. Zie je nog niet aan mij af, maar ik doe m’n best!

Jeroen Smolders | Gouddepot De Kluis
WAT IK KAN

EXPERTISES

Creative
90%

Als creative (lead) ontwikkel ik programma’s en concepten, en sta in de basis bij de realisatie hiervan. 

Regie
75%

Ervaring met het regisseren van zowel kleine als grootschalige (online) programma’s. Het is altijd een feestje om bekende gezichten – jong en oud – het maximale uit zichzelf te laten halen.

Video Montage
95%

Premiere Pro heeft geen geheimen voor mij. 

Davinci Resolve / Avid / Final Cut hebben wel geheimen voor mij. Omdat ik op die systemen minder bedreven ben, adviseer ik bij de keuze voor deze montage-software ook voor een andere video editor te kiezen.

Tekstschrijver
75%

De voice-over teksten van succesvolle programma’s zoals ‘Het Jachtseizoen’, ‘De Kluis’, ‘Roadtrippers’ en ‘De Drop’ kwamen meerdere seizoenen uit mijn toetsenbord.

PROGRAMMAMAKEr
100%

De meest effectieve combinatie is als ik van A tot Z betrokken ben bij de totstandkoming van een programma of video project. Veel tijd wordt gewonnen omdat ik bij zowel ontwikkeling, realisatie als post-productie een sleutelrol speel. Daarnaast draag ik in alle fases van een project zorg dat de gewenste doelstellingen worden behaald

YouTube
99%

YouTube heeft geen geheimen voor mij. Hoewel, ik moet wel mijn best doen om op de hoogte te blijven en het algoritme te blijven doorgronden. 

Instagram
65%

Op Instagram ben ik een ‘late adopter‘, maar ik heb hier wel noemenswaardige successen weten te boeken. 

TikTok
11%

TikTok vind ik gek content platform, vol vluchtige dopamine shots. Er wordt echter zeer creative short-form content gemaakt. Helaas, niet mijn expertise. 

Facebook
0%

Hoewel ik echt wel weet dat het niet zo is, roep ik vaak dat Facebook is overleden

brand strategie
69%

In de rol van Brand & Content Manager heb ik StukTV, samen met het team, weten uit te bouwen tot één van de succesvolste videomerken onder jongeren

0 +

Programma's

0 +

Afleveringen

0 +

Weergaven

0 +

Prijzen

WAT IK SPAAR

PRIJZEN & NOMINATIES

WIE IK BEN

VERHAAL

Ik heb altijd al geweten dat mijn passie in de media lag. Op de middelbare school was ik al bezig met het bedenken, regisseren en monteren van filmpjes. Tijdens mijn opleiding Media & Entertainment Management concentreerde ik me als snel op de richting Film & TV.

Endemol

Mijn carrière begon bij ‘het grote Endemol’ als jonge, onervaren productieassistent op programma’s zoals ‘Wipeout’. Daar leerde ik alles over het reilen en zeilen van productie, van kandidatenselectie tot uitzendcontroles. Mijn interesse in het technische aspect groeide tijdens de ingewikkelde postproductie van Wipeout, waar ik mijn eerste stappen zette in mediabeheer. Ik leerde bijvoorbeeld hoe een DigiBeta werkt, al heb je daar tegenwoordig niets meer aan.

Simpel Media

Vervolgens werkte ik bij Simpel Media. Ook hier vlogen de DigiBeta’s mij om mijn oren, met name bij de vele RTL Poker producties. Naast mijn taken als productieassistent nam ik ook steeds meer verantwoordelijkheid in de montage en mediabeheer. Mijn rol evolueerde naar technisch producer, vooral tijdens programma’s als Ontvoerd en Op de Vlucht met John van den Heuvel. Hier kreeg ik steeds vaker een (verborgen) camera in mijn hand en was ik naast dagen de wachten houden voor de deuren van kleine en grote boefjes, ook dagen aan het puzzelen om het vele videomateriaal netjes op de tijdlijnen te leggen.

Het begin van StukTV

In 2012 besloot ik te gaan freelancen. Als ik hier nu op terugkijk moet ik eerlijk bekennen dat ik nog vrij weinig ervaring had. Maar goed, deze periode van freelancen heeft mij wel een hoop geleerd en iets ontzettend moois gebracht: ik ontmoette namelijk Giel de Winter. Samen legden we de basis voor een nieuwe website (stuk.tv -> snap je ‘m?) filmpjes ging maken waarbij de kijker zou bepalen wat de presentatoren moesten uitvoeren.

Al snel werd besloten dat het een presentatie trio moest zijn, en middels een film oproep en heuse audities werden eerst Thomas, en uiteindelijk Stefan gevonden. StukTV was een feit. Niet meteen een succes. En we hadden geen moment het woord YouTube in ons hoofd gehaald, want dat platform was toch voor kattenfilmpjes? 
En toen besloten Giel en Thomas een reportage te maken over het verjaardagsfeestje van Merthe in Haren. Dat liep een beetje uit de hand, maar voor StukTV leverde het een kickstart op en kennismaking met de kracht van YouTube.

Strix

StukTV kwam stapje-voor-stapje van de grond. We konden er niet van leven, dus ik besloot meer vastigheid te zoeken en weer in dienst te gaan. Onder andere bij Strix, bij het programma Peter R. de Vries – Internetpesters Aangepakt. Ja, veel verborgen camera. Ik schijn er iets mee te hebben.

Roadtrippers

Terwijl ik overdag werkte aan televisieprogramma’s, spendeerde ik mijn avonden aan het monteren van StukTV-video’s en schakelde ik met Giel over wat er goed ging en beter kon. En wonder boven wonder ging het steeds beter. Op een dag belt Giel: ‘Jeroen, we zijn even drie weken niet bereikbaar want we gaan een programma voor Veronica opnemen.’ Om eerlijk te zijn dacht ik: ‘het zal wel, ik ben druk met mijn lopende programma’s.’
Ik wist op dat moment nog niet dat het ging om Roadtrippers.

Towel Media

Het eerste seizoen van Roadtrippers werd een groot succes, en werd op YouTube zelfs beter bekeken dan op televisie. Er kwam een tweede seizoen. StukTV werd steeds serieuzer, en begon ook meer tijd te vragen. Gelukkig zag de producent van Roadtrippers de potentie, en ik kon als Creative Producer bij Towel met het team doorbouwen aan StukTV. We namen stagiaires in dienst, en onder mijn dagelijkse leiding werden op kantoor in Amsterdam vele opdrachten, specials, mini-series en nieuwe seizoenen van Roadtrippers uit de grond gestampt. Ik ontwikkelde mij als bedreven video-editor en regisseur.

Logo Endemol

Endemol

Productie assistent
Simpel Media

2017-1019

Simpel Media

(technisch) producer
StukTV

2012

StukTV

Start van iets wat een klein beetje uit de hand is gelopen.
Project X Haren | StukTV

2012

Project X

Roadtrippers 20214 TeamSTUK versus Team Veronica

2014

Roadtrippers

Towel

2015-2016

Towel

Creative Producer
CCCP

2017-1019

CCCP

Allround Creative
Het Jachtseizoen | StukTV Thomas, Giel, Stefan

2016 - heden

Het Jachtseizoen

Talpa Network

2019-2023

Brand & Content Manager

Jeroen Smolders | profiel foto groen

2023 - HEDEN

Freelance

RTL MCN & CCCP

StukTV wordt steeds populairder, wint verschillende prijzen, en verschijnt aan de talkshow tafel bij Humberto. Er ontstaat een samenwerking met RTL MCN. Op creatief vlak wordt het tijd voor een nieuwe omgeving: TeamSTUK verhuist naar productiehuis CCCP, waar we in ons eigen kantoortje verder knallen.

Het Jachtseizoen

StukTV behaalt met de wekelijkse opdrachten die Giel, Thomas en Stefan uitvoeren miljoenen views. Maar er is honger naar meer: we willen televisie laten zien dat er ruimte is voor volwaardige programma’s op YouTube. Roadtrippers loopt inmiddels een paar jaar, maar Giel en ik lopen al een tijdje rond met de wens om één van de eerder uitgevoerde opdrachten te vertalen naar een spelprogramma. Helaas krijgen we de financiering hiervoor niet van de grond, dus Giel besluit om het uit eigen zak te regelen: Het Jachtseizoen is geboren!

Ik vind het een uitdaging om met minimale middelen het maximale resultaat te boeken. Met het team ontwikkel ik de nog niet bestaande speltechniek, de vernieuwende manier van opnemen en monteren we het geheel tot een spannend format. Het succes hebben we niet zien aankomen, maar we zijn er apetrots op.

Talpa Network

Een paar jaar later, miljoenen abonnees en views, nieuwe programma’s, vele prijzen en waardering verder: niemand kan meer om StukTV heen. Tijdens een avondje stappen neemt Giel mij even apart: ‘Jeroen, ik ben in gesprek met John de Mol. Het lijkt er op dat we met StukTV onder de vleugels van Talpa Network verder gaan.’ Een nieuw hoofdstuk begint!

Bij Talpa Network krijg ik als Brand & Content Manager de verantwoordelijkheid over het merk StukTV en de content die we maken. Vanuit een vast content budget ontwikkelt ons team naar eigen inzicht programma’s. In deze periode hebben we ontzettend veel nieuwe dingen bedacht en gemaakt. Het één wat succesvoller dan het ander. In mijn nieuwe rol ervaar ik hoe je als spin in het web van een grote onderneming – met vele stakeholders – een merk bouwt, laat groeien en beschermt. En in het verlengde, het aansturen en managen van een steeds groter wordend team. Na enkele jaren in deze rol begint het bij mij te wringen. Ik mis de uitdaging in het maken van nieuwe content. Ik mis vernieuwing en innovatie in de manier van werken. En ik mis een frisse & open blik op de toekomst van content en distributie. Kortom…

Freelance

…tijd voor nieuwe avonturen! Na een periode van reizen, zoeken naar nieuwe mogelijkheden en enkele opties uitproberen, ben ik er helemaal uit: ik ga mijn skills, kennis en ervaring voor iedereen beschikbaar stellen. Wat kan ik voor jou betekenen?

Meer weten?

Op deze pagina heb ik geprobeerd om een duidelijk beeld te schetsen wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik kan. Maar of ik je werkelijk kan helpen met jouw uitdagingen, valt misschien nog lastig te zeggen op basis van wat tekst. Laten we vrijblijvend een koffie (of thee) drinken om daar achter te komen!