Contact

Blog

Hersenspinsels

Scherpe inzichten, pro-tips en inspirerende cases of ogenschijnlijke onzin

Adobe Premiere Pro vs Avid Media Composer
Broadcast

Adobe Premiere Pro vs Avid Media Composer

“Monteren jullie in Avid of in Premiere?”
Het lijkt zo’n onschuldige vraag. Maar in de praktijk is het een mini-identiteitscrisis. Want editors en post producers hebben vaak een stevige voorkeur — meestal gebaseerd op gewoonte, comfort en de workflow waarin ze zijn opgegroeid. En daardoor weten we opvallend weinig van “de andere kant”.

Lees verder >>>
Onduidelijkheid op de redactie
Hersenspinsel

Waarom media-jargon vaak in de weg zit

Communicatie is vaak de reden waarom dingen goed gaan — of totaal mis. En in de mediawereld, waar we nogal eens strooien met termen als cold open, b-roll of tease, is die communicatie niet altijd even helder. We gebruiken veel jargon. Soms omdat er geen beter woord is, maar vaker omdat het ‘lekker klinkt’. Of omdat het hoort. Of omdat het in die ene call ooit gezegd werd, en sindsdien nooit meer is bevraagd.

Maar hoe vaker ik met collega’s werk — of nieuwe mensen inwerk — hoe vaker ik zie: we gebruiken termen waarvan we denken dat we weten wat ze betekenen. Alleen… dat weet lang niet altijd iedereen. En daar gaat het mis.

Lees verder >>>
Progressive of Interlaced?
Broadcast

Progressive vs Interlaced

Als je geen tech-nerd (zoals ik) bent, dan kun je dit artikel overslaan. Maar hé, je bent toch al hier… dus lees gerust even verder. We gaan het hebben over beeld. Over hoe het in elkaar zit, en waarom het soms raar doet. Of je nu Broadcast-Boomer bent of TikTok-Tiener, dit is voor jou.

Lees verder >>>
Algoritmes
Hersenspinsel

Is het algoritme de baas?

Ja en nee!

Voor veel content creators lijkt het algoritme een ongrijpbare vijand. Maar hier is het ding: het algoritme werkt niet tégen je, het werkt vóór de kijker. Als jouw content niet presteert zoals je wilt, is dat meestal geen ‘algoritmeprobleem’, maar een kijkersprobleem. Je content weet simpelweg niet genoeg mensen te boeien.

Lees verder >>>
YouTube op tv
YouTube

Optimaliseer je YouTube-content voor TV-kijkers

YouTube wordt steeds vaker bekeken op het grote scherm. Meer dan ooit streamen kijkers via smart TV’s en streamingapparaten, wat nieuwe kansen biedt voor content creators. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw video’s optimaal presteren op een tv-scherm? Hieronder deel ik 5 praktische tips met je om jouw YouTube-kanaal naar een hoger niveau te tillen.

Lees verder >>>
SFX Sound Effects
Interessant

Welke Sound Effects moet je gebruiken?

Als video editor weet ik hoe sound effects (SFX) een video tot leven brengen. Van spanning en emotie tot energie en sfeer – de juiste geluiden maken het verschil. Maar wanneer gebruik je welke effecten?

Lees verder >>>