FACTS & FIGURES

YOUTUBE statistieken 2024

Last update: 2 maanden geleden

In de dynamische wereld van videomarketing is het cruciaal om platforms te kiezen die niet alleen een breed publiek bereiken, maar ook diepgaande engagement en interactie stimuleren. YouTube, met zijn immense populariteit en veelzijdigheid, is zo’n platform dat niet over het hoofd gezien kan worden, vooral niet in de Nederlandse markt.

Grootste videoplatform van de wereld...

YouTube is het meest gebruikte videoplatform wereldwijd, met maandelijks 2,49 miljard ingelogde gebruikers. Dat maakt YouTube ook meteen het tweede social media platform van de wereld, direct onder Facebook.

Het aantal actieve gebruikers stijgt nog altijd. In 2024 noteren we 10,1 miljoen gebruikers in Nederland.

YouTube | Grootste videoplatform van de wereld | 2024

...en de op één na grootste zoekmachine

Na Google is YouTube ’s werelds meest gebruikte zoekmachine  met meer dan 8,7 miljard zoekacties per maand, waarvan meer dan 40 miljoen uit ons kleine kikkerlandje komen. 

YouTube-content verschijnt ook direct in de resultaten van zoekgigant Google. Kortom: een slimme video content strategie op YouTube gaat de vindbaarheid van je merk en/of bedrijf zeker ten goede komen. 

bron: SemRush

YouTube Facts 2024

’s Werelds grootste videoplatform groeit nog altijd. Dat vertaalt zich in cijfers die moeilijk zijn te bevatten.

Actieve gebruikers
2,5
miljard

per maand

Zoekopdrachten
90
miljard

per maand

Bezoekers
113
miljard

per maand

Weergaven
YouTube (Long)
5
miljard

weergaven per dag

YouTube Shorts
70
miljard

weergaven per dag

Kijktijd
1
miljard

uur per dag

Hoeveelheid content
Kanalen
114
miljoen
Video's
850
miljoen
Nieuwe video's
2.500

per minuut

Gemiddelde lengte
12
minuten
Nieuwe content
750
k

uur per dag

gebruikers

YouTube heeft wereldwijd vergaande impact bij 2,5 miljard actief geregistreerde gebruikers,
waarbij elk type content -van educatief tot entertainment- een plekje vindt. 

De gebruikers zijn de kern van YouTube’s succes, die elke dag miljarden uren aan content consumeren en creëeren.

betrokken

YouTube is bij uitstek de plek waar je als merk, creator of bedrijf een vast publiek op kunt bouwen. Kijkers maken bewuste keuzes welke content men zoekt en kijkt. Dat leidt tot meer betrokkenheid, wat zich vertaalt in zichtbare interactie en hogere aankoop intenties. 

70% van consumenten geeft aan een product/dienst te hebben aangeschaft nadat men deze op YouTube had gezien. 

Organische contentstrategieën zijn een geweldige manier om een duurzame verbinding op te bouwen met jouw doelgroep en hen op grote schaal direct te bereiken.

70% van de consumenten geeft aan dat
ze een merk hebben gekocht nadat ze het op YouTube hebben gezien

educatie & informatie

YouTube is niet alleen een platform voor entertainment; het is ook een leerruimte. Mensen zijn drie keer meer geneigd om een YouTube-tutorial te bekijken dan een handleiding te lezen. 

Dit onderstreept het potentieel voor merken om educatieve en waardevolle content te creëren die de betrokkenheid en merkloyaliteit bevordert.

DEMOGRAFIE

Millennials vertrouwen op YouTube meer dan welke andere generatie dan ook, waarbij 56% van Gen Z en 54% van de millennials zeggen dat ze het meest waarschijnlijk nieuwe producten ontdekken op YouTube.

Grootste leeftijdsgroep
25-34

21,3%

Gemiddelde kijktijd
49
minuten

per dag

Man
54,4
%
Vrouw
45,6
%

TRENDS

2024: YouTube Premium groeit

In 2024 bereikte YouTube Premium 100 miljoen betalende abonnees. De groei houdt aan.

Gebruikers van YouTube Premium ontvangen geen advertenties rondom hun video’s, en krijgen toegang tot YouTube Music. Zij kunnen enkel middels organische contentstrategieën worden bereikt. 

YT-SHORTS

2024: Shorts

YouTube Shorts wint snel aan populariteit, met meer dan 70 miljard weergaven per dag. 

Van concurrent TikTok is niet bekend hoeveel weergaven per dag er worden gegenereerd.

2024: TOENAME SMART TV

Met het steeds groter wordende aanbod aan kwaliteit in content, wordt de behoefte om YouTube op een groter scherm af te spelen steeds aantrekkelijker.

In de Verenigde Staten biedt YouTube ook televisiepakketten aan. Steeds meer mensen knippen de traditionele ‘kabel’ door, en stappen over op video-on-demand diensten waaronder YouTube.

Groei gebruik YouTube op Smart Televisies

YouTube in Nederland

Nederland vertegenwoordigt een significant segment van YouTube’s gebruikersbasis met één van de hoogste penetratiegraden ter wereld, waardoor het een geweldige plek is om je potentiële kijkers en klanten te vinden.

Hoge penetratiegraad

Nederland behoort tot de actiefste landen ter wereld als het gaat om het gebruik van YouTube. De penetratiegraad ligt op bijna 95%.

Dat houdt in dat bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder met toegang tot het internet, gebruik maakt van het platform YouTube.

YouTube in Nederland
Gebruikers in NLD
10,1
miljoen
Advertentiebereik
85
%
Penetratiegraad
94,9
%

geef je YouTube-kanaal een boost

DISCLAIMER
De gegevens op deze pagina zijn met grote zorgvuldigheid bij elkaar gebracht. Echter, alle data is afkomstig vanuit verschillende bronnen waarvan lang niet altijd de oorsprong duidelijk is.  YouTube maakt zelf niet alle data openbaar: niet alle statistieken zijn te valideren. 
De gegevens op deze pagina dienen daarom enkel ter indicatie en illustratie. 

Meer over YouTube...

Ontwikkel een YouTube Programma
YouTube

Hoe creëer je een succesvol YouTube programma?

Op YouTube draait succes om meer dan alleen goede content. Het gaat erom hoe je die content presenteert en hoe je de kijker erbij betrekt. Veel conventies komen overeen met andere long form content, zoals televisieprogramma’s, maar er zijn ook erg belangrijke verschillen.

Lees verder »
YouTube | Grootste videoplatform van de wereld | 2024
YouTube

YouTube: hoe vaak moet je video’s publiceren?

Op deze vraag is helaas geen eenduidig antwoord te geven. Echter, consistentie is cruciaal. Het gaat niet alleen om hoe vaak je video’s plaatst, maar ook om het creëren van duidelijke verwachtingen bij je publiek en het consequent nakomen daarvan.

Lees verder »