Dat televisie en internet twee verschillende werelden zijn, dat moge duidelijk zijn. Er gelden online nu eenmaal andere ongeschreven wetten dan dat we bij de traditionele televisie zijn gewend. Geen probleem natuurlijk, want het kan makkelijk naast elkaar bestaan. Maar ik begin mij er zo langzamerhand toch wel aan te storen dat er veel televisiemakers zijn die compleet negeren wat er op social media als YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat gebeurt.
Vloggen
Neem nu als voorbeeld een fenomeen wat wij niet op televisie zien en waarschijnlijk ook nooit zullen gaan zien: de vlogger. Een vlogger maakt een videodagboek van zijn of haar dagelijkse bezigheden, en richt daarbij de camera op zichzelf. Vanuit dit perspectief krijgt de kijker dus een kijkje in iemands leven. Vlogs zijn met opkomst van YouTube erg populair geworden onder met name jongeren. Zij zien de vloggers vaak als een rolmodel omdat je heel dicht op iemands leven staat en er door de vlogger vaak zeer persoonlijke dingen worden gedeeld. Jeugdige kijkers hebben daarmee snel het idee iemand goed te kennen en volgen de vlogger alsof het een goede vriend of vriendin is.
Kattenfilmpjes
Laten we voorop stellen: vloggen is groot. Maar als ik de media moet geloven, dan bestaat de YouTube-wereld enkel en alleen uit vloggers en kattenfilmpjes. En daar zit hem mijn irritatie. Want YouTube is met de jaren uitgegroeid tot een platform waar je terecht kunt voor iedere vorm van videocontent: van nieuws tot entertainment, van diepgaande documentaires tot oppervlakkige vloggers.
Enzo Knol
Het klopt dat er een enorm scala aan vloggers op YouTube aanwezig is. Logisch, want het maken van een vlog is relatief simpel: je pakt een camera, richt hem op jezelf en je vertelt wat je bezighoudt. Uiteraard doet de ene vlogger dat beter dan de ander. En enkele zeer succesvolle vloggers weten een enorm publiek te bereiken. Maar er zijn er duizenden die enkel voor hun kenniskring dagelijks een video publiceren.
Kortom, er wordt massaal gevlogd, maar er wordt niet massaal naar gekeken. En dat ziet de media niet. Zij kijken enkel en alleen naar de populairste YouTube-kanalen, constateren dat Enzo Knol (schoolvoorbeeld vlogger) de grootste is, en concluderen dat alles en iedereen op YouTube een vlogger is.
Belediging
Jammer, want er zijn ontzettend veel creators op YouTube te vinden die content maken die mijlenver van het vloggen vandaan ligt. Sommigen van die kanalen (ik zal verder geen namen noemen) maken televisiewaardige content gefocust op enkel online kijkers. Content waar veel tijd en aandacht in gaat zitten. En daarmee is het heel teleurstellend als televisiemakers iedere YouTuber een vlogger noemen. Want dat is hetzelfde als een schrijver van een boek als blogger bestempelen. Niet het grootste compliment.
Dus collega-programmamakers, verdiep u iets meer in uw onderwerp als u weer hip over YouTube wil praten. En knoop alstublieft in uw oren:
Een vlogger is een Youtuber. Maar niet iedere Youtuber is een vlogger.