Blogs

Het ‘Nieuwe’ Media Spel. Wie wint?


Televisie is dood. Ik roep het al jaren. Maar het is niet helemaal waar. Want voor iets wat geen hartslag meer zou hebben, is er nog een hoop gaande. De strijd om de kijker lijkt heftiger dan ooit: presentatoren worden weggekaapt, programma’s komen en gaan, en de reclameblokken lijken steeds langer te worden.



Zinkend schip

Schijn bedriegt. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van de traditionele media waar iedere 20-plusser mee is opgegroeid. De grote bazen doen alles wat in hun macht ligt om de boel te reanimeren. Maar tijden veranderen. Nieuwe technologie… Lees Meer

Televisie is dood. Ik roep het al jaren. Maar het is niet helemaal waar. Want voor iets wat geen hartslag meer zou hebben, is er nog een hoop gaande. De strijd om de kijker lijkt heftiger dan ooit: presentatoren worden weggekaapt, programma’s komen en gaan, en de reclameblokken lijken steeds langer te worden.


Zinkend schip

Schijn bedriegt. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van de traditionele media waar iedere 20-plusser mee is opgegroeid. De grote bazen doen alles wat in hun macht ligt om de boel te reanimeren. Maar tijden veranderen. Nieuwe technologie is de oude aan het verpletteren. Televisie zoals we dat nu kennen is een zinkend schip. De ratten zijn allang van boord. De kapiteins zullen eervol met hun vloot ten onder gaan. Maar ieder die het nog kan: snel richting de reddingsboten en op zoek naar een nieuwe manier om de wilde media-zeeën mee te bevaren.

Zinkend Schip Hilversum

Content

Oké, lineaire televisie is niet de manier waarop we in de toekomst worden geïnformeerd en vermaakt. Waarmee dan wel? Heel simpel: non-lineaire televisie. Maar liever vervang ik dan het woord ‘televisie’ door ‘content’. Want dat is hetgeen wat nooit verloren zal gaan: we zijn altijd op zoek naar content die ons raakt, informeert, aan het lachen maakt, aan het denken zet, in beweging brengt. Iets waar we bij de koffiemachine over kunnen praten.

We tunen straks niet meer massaal in op RTL4 voor The Voice. We sturen elkaar een appje met “Heb je dit nieuwe zangtalent al gezien?”. Bij de jongere generaties is dit al heel normaal. Zij kijken geen televisie maar vinden de door hen gewenste content op internet. En via platformen als YouTube en Facebook, om maar een paar grote te noemen, kan iedereen content de wereld in slingeren. Er komt meer aanbod. En daarmee meer concurrentie.

Nieuwe regels

Het gevecht om de kijker vindt dus nog steeds plaats, maar het speelveld is veranderd. En met een nieuw speelveld, zijn er ook nieuwe regels gekomen. Het spel is in basis hetzelfde, maar het bord is met heel veel extra vakjes uitgebreid en er doen ineens een hoop nieuwe spelers mee. Een beetje zoals ‘Kolonisten van Catan’: in Hilversum speelt men nog het basisspel. De rest van de wereld heeft inmiddels alle uitbreidingssets al omarmd. En traditionele media mag binnenkort niet meer meedoen: ze snappen de nieuwe regels niet goed genoeg en verprutsen continue de kansen voor de overige spelers met hun verouderde strategieën.

Wie wint?

Zoals bij ieder spel: you win some, you loose some. Je kunt niet ieder potje winnen. Maar zij die het spel het beste begrijpen, zullen de meeste punten op hun naam mogen zetten. En om een spel goed onder de knie te krijgen, is het belangrijk om het zo vaak mogelijk te spelen en de regels volledig te beheersen. Nieuwe strategieën te ontwikkelen. Alle spelers aan de tafel te doorgronden.

Poker

Net als bij poker, gaat het hele mediaspel natuurlijk om geld. Spelers met een dikke portemonnee kunnen meer handen spelen. Maar ook bij poker geldt: zij die het spel en de spelers het beste kunnen doorgronden, winnen op de lange termijn en kunnen zelfs de allergrootste spelers langzaam leegtrekken.

Beste zender- en omroepbazen, blijf lekker op de huidige manier doorgaan. Jullie hebben echt de beste kaarten. All-in!

Winnende Hand


Reageer: